The day after

The day after is gebaseerd op de populaire escape rooms. Een escape room is een interactief ontsnappingsspel waarbij deelnemers door middel van codes, aanwijzingen, puzzels en raadsels een oplossing vinden om uit de ruimte te kunnen ontsnappen. In het eerste projectonderdeel van The day after staan educatieve spellen centraal die gericht zijn op het overdragen van kennis over de thema’s zelfcontrole, wilskracht en weerstaan van verleidingen. Na dit onderdeel vullen de deelnemende jongeren een persoonlijkheidsquiz in waar karaktereigenschappen uitkomen. De uitvoeringsmedewerkers van TeamAlert focussen zich vervolgens op de positieve karaktereigenschappen, die de jongeren helpen bij het weerstaan van verleidingen en het hebben van zelfcontrole.

Tijdens het tweede projectonderdeel voeren de leerlingen een groepsgesprek. In dit gesprek worden de jongeren bewust van hun eigen kwaliteiten die zij kunnen gebruiken om verleidingen in de toekomst te weerstaan. Hierbij wordt onder andere gebruikgemaakt van het gedragsmechanisme self-persuasion. Tot slot maken de deelnemers een individueel stappenplan met een concreet doel om een verleiding in de toekomst te weerstaan. Het formulier is opgebouwd vanuit verschillende gedragsmechanismes en principes over gedragsverandering. Dit verhoogt de betrokkenheid van de jongeren om zich aan hun eigen gestelde doel te houden.

  • Voor: bovenbouw pro, vso, vmbo, havo, vwo
  • Duur:
  • Begeleiding: door gastdocent, aanwezigheid van begeleidende docent van school is vereist
  • Locatie: klaslokaal
  • Voorbereiding: geen
  • Benodigdheden: beamer, laptop/computer

Dit project wordt uitgevoerd door TeamAlert.

 

* Verplicht veld

Categorieën: , Tag: