Veel e-bikes zijn gemakkelijk op te voeren. Maar ’t kan hard gaan. Met een opgevoerde e-bike ben je niet alleen een gevaar op de weg, je loopt ook kans op hoge boetes, het verlies van je fabrieksgarantie én zelfs een strafblad. En ben je betrokken bij een ongeluk? Dan ben je niet verzekerd.
Een opgevoerde elektrische fiets lijkt misschien onschuldig, maar het overtreden van de regels kan grote gevolgen hebben. Niet alleen brengt het ernstige verkeersveiligheidsrisico’s met zich mee, ook loop je andere risico’s, zoals:
Boete
Word je betrapt op een opgevoerde e-bike? Dan kun je een boete van € 320 krijgen. Is de bestuurder jonger dan 16 jaar? Dan ontvangen de ouders of voogd het afschrift van de boete.
Inbeslagname
Word je voor de tweede keer binnen twee jaar betrapt door de politie met een opgevoerde fiets? Dan mag je fiets in beslag worden genomen.
Strafblad
Ga je met een opgevoerde e-bike de weg op en ben je 12 jaar of ouder? Dan kun je een strafblad krijgen. Dit kan je later nog lang achtervolgen, bijvoorbeeld bij het vinden van een baan.
Niet verzekerd
Als je op een opgevoerde e-bike rijdt, ben je niet verzekerd. De fiets valt dan buiten de wettelijke regels voor gewone e-bikes, waardoor aansprakelijkheid bij een ongeval volledig voor eigen rekening is. Ook schade of letsel wordt vaak niet vergoed door je verzekering.
Hoe weet je of een e-bike is opgevoerd?
Controleer het motorvermogen: Kijk op (de motor van) je fiets of het wattage erin is gegraveerd. Het wattage mag maximaal 250 watt zijn. Wil je het zeker weten? Vraag bij je fietsendealer naar de EG-conformiteitsverklaring van jouw e-bike. Daarin staat of de fiets officieel is goedgekeurd als elektrische fiets.
Let op de gashendel: Een e-bike mag geen gashendel hebben die je laat rijden zonder te trappen én je sneller dan 6 km/u laat gaan.

Wat bedoelen we met een opgevoerde fiets?
- Een fiets met trapondersteuning boven de 25 km/u;
- Een fiets met een motorvermogen hoger dan 250 watt;
- Een fiets met een gashendel waardoor je zonder te trappen harder gaat dan 6 km/u.
Voldoet je fiets aan één van deze punten? Dan wordt hij volgens de wet gezien als bromfiets. Voor een bromfiets gelden strengere regels: je hebt een rijbewijs nodig, een helm is verplicht, en je fiets moet een kenteken én WAM-verzekering hebben. Zonder WAM-verzekering ben je strafbaar en draai je zelf op voor alle schade bij een ongeval, bijvoorbeeld de medische kosten van een ander.
Op donderdagmiddag 19 juni ging de e-bikecampagne ‘t kan hard gaan van start naast Vakcollege Thamen in Uithoorn. Na het uitgaan van de school spraken jongerenvoorlichters jongeren aan die op een e-bike of fatbike reden. Ze gingen met hen in gesprek over de risico’s en gevolgen van het opvoeren van deze fietsen. Als aandenken kregen de jongeren een leuke gadget mee, zoals een sleutelhanger en sticker.
Het doel? Jongeren bewust maken van de gevolgen van het opvoeren van een e-bike of fatbike, zodat ze voortaan veilig aan het verkeer deelnemen.
Streettalk maakt nog een toer door Vervoerregio Amsterdam in de maand juli en september in verschillende gemeenten.
Lees hier het persbericht.