MONO voorjaar

MONO-campagne voorjaar 2024

18 maart – 30 april 2024

De letterlijke betekenis van MONO, ‘één’ of ‘alleen’, onderstreept hoe belangrijk het is je onderweg maar op één ding te focussen: het verkeer. Wie MONO rijdt op de fiets, op de scooter of in de auto laat zich niet afleiden door berichtjes en belletjes. Ongestoord onderweg zijn kan door je telefoon in je zak te houden of gebruik te maken van de “niet-storen” functie; zo maak je het verkeer veiliger voor jezelf én voor anderen!

Elk jaar leiden smartphones in het verkeer tot talloze ongelukken (SWOV). Met de MONO-campagne moedigen we verkeersdeelnemers, met name jongeren van 18-25 jaar maar ook volwassenen van 25+ jaar, aan om hun mobiele telefoon in hun zak te houden. Met het uiteindelijke doel: het aantal verkeersslachtoffers door smartphonegebruik terugdringen.

MONO rijden: zo zie je nog `s wat!

Een voordeel van MONO rijden is dat je je concentreert op de weg. Bovendien geniet je meer van de omgeving: de voorjaarszon op je koppie en een straatmuzikant die vrolijke deuntjes speelt. Fiets je met iemand samen? Dan is het ook nog eens gezelliger voor de ander. Met de tagline “zo zie/hoor/klets je nog `s wat!” richt de MONO-campagne zich in maart en april 2024 wederom op de voordelen van ongestoord onderweg zijn.   

Zie hieronder de campagne uitingen.

MONO-rijden: zo doe je dat

Tweewieler:  Houd je telefoon in je zak – zo heb jij beide handen aan het stuur en je ogen op de weg gericht. Je berichten kun je lezen vóór je op pad gaat of als je op je bestemming bent aangekomen. Wil je je ook niet af laten leiden door trillingen en geluid? Zet je telefoon dan op “niet-storen”.

Auto: Is het onhandig om tijdens het rijden je telefoon in je zak te hebben? Zet deze dan op “niet-storen” of leg je telefoon uit het zicht. Zo raak jij niet afgeleid door binnenkomende berichten en geluiden en behoud jij je focus op de weg. Lees en reageer op je berichtjes vóór vertrek, tijdens een koffiestop bij een tankstation of op je eindbestemming.

Zie hieronder de geanimeerde campagne uitingen.

Zichtbaarheid van de campagne

De campagne is zichtbaar op schoolboards in onderwijsinstellingen, op schermen bij tankstations én dit jaar ook op de pont over `t Ij in Amsterdam. Ook online kun je de campagne spotten. Door de campagneboodschap te tonen op een moment vóór vertrek of tijdens een tussenstop, worden verkeersdeelnemers op het juiste moment herinnerd aan het veilige gedrag: “Houd je telefoon in je zak, terwijl je deelneemt aan het verkeer’’.

De MONO-campagne loopt in de Vervoerregio Amsterdam in de periode van 18 maart tot 30 april 2024. 

Meer zien? Volg ons op Facebook en Instagram.

Overzicht aanvragen0
Geen projecten

Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Voeg je koptekst hier toe