MONO Poster Ontwerpwedstrijd

De prijswinnaars zijn bekend!

Hoe zorg jij ervoor dat je niet wordt afgeleid in het verkeer? En hoe zou jij anderen overtuigen dat ze MONO moeten fietsen? Vervoerregio Amsterdam daagde scholieren uit om deel te nemen aan een creativiteitswedstrijd: het ontwerpen van een poster voor de MONO- campagne. MONO staat letterlijk voor 1. De MONO-campagne vraagt verkeersdeelnemers om tijdens het rijden of fietsen hun aandacht bij 1 ding te houden, namelijk het verkeer. En dus niet met je telefoon in je hand deel te nemen aan het verkeer.

De oproep van de Vervoerregio heeft tot hele leuke, creatieve inzendingen geleid. De jury was erg onder de indruk van de manier waarop scholieren kijken naar hoe je aandacht kan vestigen op de gevaren van telefoongebruik in het verkeer. Uit de vele inzendingen heeft de jury de hoofdprijzen nu uitgereikt aan leerlingen van scholen in Amsterdam en Hoofddorp.

Amsterdam

De poster van Ciel, Sanna en Sophia van het Spinoza Lyceum uit Amsterdam was hier de favoriet.

De jury oordeelde: 
“Het ontwerp van deze poster is het meest duidelijk. Het gaat hier echt om de boodschap ‘MONO in het verkeer’. Daarnaast vonden wij dit ook de meest aansprekende poster.”

De winnaressen gaven aan veel geleerd te hebben over de gevaren van telefoongebruik in het verkeer en vonden het erg leuk om aan de poster te werken.

Hoofddorp

De poster van Yasmine en Jody van de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp kwam als beste uit de bus.

De jury oordeelde: 

“Hoe kan je ervoor zorgen om MONO op de fiets te stappen? Door je telefoon op stil te zetten! De boodschap van MONO ‘ongestoord onderweg zijn’ is duidelijk overgebracht. Daarbij is de poster opvallend door het kleurgebruik. Deze zou langs de weg zeker de aandacht trekken van voorbijgangers!”

Yasmine en Jody zijn superblij met de prijs en ze geven hun reactie op de ontwerpwedstrijd.

Jody: ‘’Ik vond de ontwerpwedstrijd leuk omdat we gezellig samen konden werken en lekker creatief bezig konden zijn.’’ Yasmine: “Ik vond de ontwerpwedstrijd belangrijk voor jongeren tijdens het fietsen. En het samenwerken is leuk, je kan overleggen en horen hoe de ander denkt. Ik heb geleerd dat zelfs een onschuldig berichtje openen tijdens het fietsen, je laatste kan zijn.’’

En ook een applausje voor de finalisten!

MONO? Wat is dat? 

MONO is met één ding tegelijk bezig zijn in het verkeer. Elke keer als je tijdens het fietsen een berichtje ontvangt, kan dat gevaarlijk zijn en raak je afgeleid van de weg. Gelukkig is er een simpele oplossing: zet je telefoon op stil. 

Mij nie appen!

Weet je dat iemand anders onderweg is? Stuur dan geen berichtjes. 

Lees hier alles over de MONO campagne. 

Meedoen is leuk en leerzaam, maar er valt ook iets te winnen!

Prijzen
  • 1. Dagje Efteling voor 2 personen incl. reis- en verblijfskosten, een rugzak van Fjällräven Känken & 2 bioscoopkaartjes
  • 2. Rugzak van Fjällräven Känken
  • 3. Bioscoopkaartjes x2
  •  
Win win win

De ontwerpeisen

  • Techniek: tekenen, schilderen, knippen & plakken, digitaal ontwerpen op de computer!
  • Formaat poster: staand op A3-formaat
  • Goed leesbaar op grote afstand. Als de poster langs de weg hangt, heb je maar een paar tellen om hem te kunnen zien

 

Waar let de jury op?

  • Is de boodschap die je wilt overbrengen duidelijk?
  • Spreekt het ontwerp aan?
  • Is het ontwerp origineel? (Geen kopie van wat al bestaat..)
  • Kan het ontwerp echt gebruikt worden?
  • Zijn de ontwerpeisen goed opgevolgd?
Overzicht aanvragen0
Geen projecten

Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten