Uit data van gemeente Edam-Volendam blijkt dat er structureel te hard wordt gereden op de 30 kilometer per uur wegen in de gemeente. Niet alleen tussen de kernen, maar ook binnen de kernen. Buiten de bebouwde kom worden soms zelfs snelheden gemeten tussen 50 en 80 kilometer per uur. Tijd om hier extra aandacht voor te vragen met een op maat gemaakte snelheidscampagne.
Startsein door wethouder Kees Schilder
Op 20 september gaf wethouder Kees Schilder het officiële startsein voor de lokale 30 kilometer-campagne. Op meer dan 50 plekken zijn gronduitingen en borden te zien, die bestuurders attenderen op de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Van deze communicatiemiddelen zijn er drie varianten met verschillende boodschappen: een man, vrouw en kind. Aanvullend is er aandacht voor de 30 kilometerzones op social media.
Bewuste en onbewuste snelheidsovertreders
Bestuurders rijden bewust óf onbewust te hard. De campagne richt zich op de bewuste snelheidsovertreders door in te spelen op twee sociale normen. De eerste is: de buurt waardeert het als bestuurders zich aan de maximumsnelheid houden. Op deze norm wordt ingespeeld door de uiting met de man/vrouw. De tweede is: kinderen moeten veilig op straat kunnen spelen. Voor deze norm is de uiting met het kind ontwikkeld. Sommige bestuurders zijn zo overtuigd van hun rijkunsten, dat ze het gerechtvaardigd vinden om de snelheid te overtreden. De campagne wil deze bestuurders ervan bewust maken dat de omgeving hun gedrag afkeurt. De bestuurders die onbewust net iets te hard rijden, krijgen met de campagne een herinnering dat ze op hun snelheid moeten letten.
Campagne inzetbaar in andere gemeenten
Het campagneconcept is zo ontwikkeld dat deze heel goed toe te passen is op vergelijkbare situaties in andere gemeenten.