Helmplicht-campagne (december 2022 - januari 2023)
Om het aantal dodelijke slachtoffers en (ernstig) gewonden onder snor- en bromfietsers terug te dringen, wordt het dragen van een helm voor snorfietsers en eventuele passagiers per 1 januari 2023 landelijk verplicht. Eerder was deze regel al ingevoerd binnen de ring van Amsterdam; nu wordt deze landelijk van kracht. Niet dragen van een helm kan leiden tot een boete van 100 euro. Een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur rijden en is te herkennen aan een blauwe kentekenplaat.
Doel van de campagne in de Vervoerregio Amsterdam
De campagne richt zich op:
- Snorfietsbestuurders informeren over de helmplicht die ingaat per 1 januari 2023.
- Ervoor zorgen dat de snorfietsers de helmplicht accepteren.
- Snorfietsers ertoe bewegen om de helm ook daadwerkelijk te dragen per januari 2023.

Risico’s bij snorfietsers
Snorfietsers lopen een relatief groot risico om slachtoffer te worden van een ongeval. Weliswaar vinden er steeds minder dodelijke ongelukken plaats, maar het risico op een dodelijk ongeluk of ernstige verwonding blijft erg groot vergeleken met andere vervoermiddelen. Zo is het risico om in het verkeer te overlijden voor brom- en snorfietsers 30 keer zo groot als voor automobilisten. Het dragen van een helm verlaagt de kans op letsel bij een ongeluk.
Overdrijving
Om de aandacht te trekken en weerstanden te erkennen, werkt de campagne in de Vervoerregio Amsterdam met overdrijving; mogelijke weerstanden worden visueel overdreven, door de helm bijvoorbeeld extra groot af te beelden of helmhaar dat kan ontstaan na het dragen van een helm extreem weer te geven. De absurde situatie die dan ontstaat, moet doen beseffen dat het misschien niet zo erg is om die helm te gaan dragen. Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid.


Media-inzet
De campagne start in december 2022, zodat snorfietsers op de hoogte zijn van de hemplicht voordat de maatregel ingaat. Ook in januari 2023 is de campagne actief, om snorfietsers te helpen herinneren aan de maatregel. De campagne is zichtbaar in huis-aan-huisbladen in de regio en online via social media posts en sponsored advertising.