E-bike

'T Kan hard gaan

Voer je e-bike niet op!

Een opgevoerde e-bike brengt je nog sneller op je bestemming. Maar ‘t kan hard gaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Voorkom ongelukken, boetes of zelfs een strafblad.

Veel e-bikes zijn gemakkelijk op te voeren. Maar ’t kan hard gaan. Als je met een opgevoerde fiets de weg op gaat, loop je misschien wel meer gevaar dan je denkt. Je vergroot je kans op ongelukken en riskeert hoge boetes of zelfs een strafblad. Bovendien verlies je vaak de fabrieksgarantie en ben je niet verzekerd bij ongelukken. Rij jij (of je kind) op een e-bike? Wees verstandig en zorg dat hij niet is opgevoerd.

Wat bedoelen we met een opgevoerde fiets?

  1. Een fiets met trapondersteuning boven de 25 km/u;
  2. Een fiets met een motorvermogen hoger dan 250 watt;
  3. Een fiets met een gashendel waardoor je zonder te trappen harder gaat dan 6 km/u.

Als je fiets aan één van deze kenmerken voldoet, dan is het volgens de wet geen elektrische fiets. Zo’n fiets moet namelijk worden gekeurd als bromfiets. Voor een bromfiets gelden andere regels dan voor jou als fietser: een helmplicht, een rijbewijs, een kenteken én een WAM-verzekering.

Volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) moet je verplicht een WAM-verzekering afsluiten. Doe je dat niet, dan ben je strafbaar. Zonder WAM-verzekering kunnen de aansprakelijkheidskosten van een ongeval hoog oplopen, zoals de ziektekosten van een andere weggebruiker. 


Risico’s

Het opvoeren van elektrische fietsen, waaronder fatbikes, is een zorgelijke trend. Naast de verkeersveiligheidsrisico’s, maakt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zich zorgen over het feit dat mensen die met een illegaal voertuig de weg op gaan niet verzekerd zijn bij schade en ongevallen. Denk aan de volgende risico’s:

  • Lichamelijk letsel

Rijden met een opgevoerde fiets is gevaarlijk. Een fietsongeluk kan behoorlijk fout aflopen en tot ernstig letsel lijden. De kans op ernstig letsel is nog veel groter wanneer je hard rijdt op een opgevoerde fiets zonder helm.

  • Fabrieksgarantie

Volgens de garantievoorwaarden van vele fabrikanten mag je niet zelf aan je fiets sleutelen. Doe je dat toch, dan schend je deze voorwaarden en vervalt de garantie van de fietsendealer en/of fabrikant.

  • Fietsverzekering

Je fiets opvoeren kan gevolgen hebben voor je fietsverzekering. Stel je voor, je gaat onderuit door die te hoge snelheid en je krijgt daardoor extra schade. Dan is de kans groot dat je geen vergoeding krijgt omdat je fiets is opgevoerd.

  • Gevaarlijk voertuig

De meeste elektrische fietsen zijn niet gemaakt om harder te gaan dan 25 km/u. Daardoor ontstaan er extra gevaren bij een opgevoerde fiets. Het frame, de remmen en de banden zijn niet getest op en gemaakt voor hoge snelheden. Dit kan voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgen.

  • Slecht voor je fiets

De meeste elektrische fietsen zijn niet gemaakt om sneller te gaan dan 25 km/u. Daardoor ontstaan extra gevaren wanneer je de fiets opvoert. Het frame, de remmen en de banden zijn niet gemaakt voor de hoge snelheden. Daardoor slijt je fiets niet alleen sneller, het kan ook voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgen.

  • Aansprakelijk en onverzekerd 

Als je met een opgevoerde fiets de weg op gaat en je krijgt een ongeluk, dan geldt de gebruikelijke bescherming voor fietsers niet meer. Zo’n opgevoerde fiets wordt namelijk gezien als een ongekeurde bromfiets. Dit betekent dat je sneller aansprakelijk gesteld kunt worden wanneer je betrokken raakt bij een ongeluk. 

Wet aansprakelijkheidsverzekering (WAM)

Volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) moet je verplicht een WAM-verzekering afsluiten. Doe je dat niet, dan ben je strafbaar. Bovendien kunnen de aansprakelijkheidskosten van een ongeval hoog oplopen, zoals de ziektekosten van een andere weggebruiker. 

Heb je een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP)? Helaas dekt deze de schade veroorzaakt door een opgevoerde fiets ook niet.

Als een kind jonger dan 14 jaar betrokken raakt bij een ongeval, kun je als ouder aansprakelijk zijn. Kinderen van 14 en 15 jaar zijn zelf verantwoordelijk, maar jij als ouder kunt ook aansprakelijk zijn als je had kunnen voorkomen dat je tiener schade veroorzaakte en dat niet deed. Vanaf 16 jaar zijn kinderen helemaal zelf aansprakelijk. Voor meer info, zie: Ben ik aansprakelijk voor de schulden van mijn minderjarige kinderen? | Rijksoverheid.nl.

Hoe check je of een e-bike (niet) is opgevoerd?

  1. Kijk op (de motor van) je fiets of het wattage erin is gegraveerd. Het wattage mag maximaal 250 watt zijn. Wil je het echt zeker weten? Vraag bij jouw fietsendealer om de EG-conformiteitsverklaring die bij je e-bike hoort. Aan de hand hiervan kun je kijken of de fiets is goedgekeurd als elektrische fiets. 
  2. Er mag geen gashendel op de e-bike zitten, als die gashendel zorgt dat de e-bike harder kan dan 6 km/u zonder te trappen.



Regels en boetes

Voor een elektrische fiets gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. Je hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Een elektrische fiets mag trapondersteuning hebben tot 25 km/u. Alle regels voor elektrische fietsen vind je op de website Rijksoverheid.nl.

Als je de regels voor elektrische fietsen overtreedt, kun je te maken krijgen met de volgende consequenties:

  • Boete

Als de politie je op de weg betrapt met een opgevoerde elektrische fiets, kun je een boete krijgen van 310 euro. Als het nogmaals gebeurt kan er weer een boete van 310 euro volgen en wordt je fiets mogelijk inbeslaggenomen. Ben je jonger dan 16 jaar? Dan wordt je boete gehalveerd tot 155 euro.

Krijgt een kind jonger dan 16 jaar een boete, dan gaat het afschrift daarvan naar de ouder of voogd.

De boetes voor het rijden met een opgevoerde elektrische fiets vind je in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM): Boetebedragen | Openbaar Ministerie (om.nl).

  • Inbeslagname

Word je binnen twee jaar voor de tweede keer betrapt door de politie met een opgevoerde fiets? Dan mag je fiets in beslag worden genomen. Het Openbaar Ministerie of de rechtbank bepaalt wat er met je fiets gebeurt. Dat kan betekenen dat je fiets wordt vernietigd.

  • Strafblad

Ben je 12 jaar of ouder en ga je de weg op met een opgevoerde fiets? Dan kun je een strafblad krijgen. Dit kan langdurige gevolgen hebben, bijvoorbeeld als je later ergens wilt solliciteren.

Strafvervolging bij gevaarlijke situaties

Als je op een opgevoerde fiets rijdt, verhoog je het risico op gevaarlijke verkeerssituaties. Dit geldt vooral wanneer de aangepaste snelheid of het gedrag andere weggebruikers in gevaar brengt. Net als bij elk ander voertuig, kun je in zulke gevallen strafrechtelijk vervolgd worden.

Verkopers

Als Nederlandse importeurs en aanbieders ongekeurde bromfietsen verkopen als elektrische fietsen, dan overtreden ze de regels. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of verkopers in Nederland zich houden aan de regels die gelden voor bromfietsen. Doen ze dat niet, dan kan de ILT de voertuigen in beslag nemen of een dwangsom (boete) opleggen. Ook kan de inspectie ervoor zorgen dat deze voertuigen niet meer worden verkocht in Nederland. 

Meer weten?

De e-bike-campagne loopt in september. Je kunt de campagne tegenkomen op out of home borden langs de weg en schoolboards rondom scholen. Ook online is de campagne zichtbaar. 

Lees hier het persbericht

 

Wil je ons blijven volgen? Dat kan op: Klik op de buttons hieronder om ons te volgen op social media.

Overzicht aanvragen0
Geen projecten

Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Voeg je koptekst hier toe